loading...
بهشت من کربلا (تا تو زمین سجده ای سر به هوا نمی شوم)
خادمة الزینب (س) بازدید : 64 شنبه 17 آبان 1393 نظرات (0)

 

متوکّل در سال 236 ه.ق امر کرد که روضۀ مقدسۀ حضرت سید الشهدا علیه السلام را با زمین هموار کردند و برای زراعت آب به آن بستند؛ اما هر چه سعی کردند، آب به قبر مقدس جاری نشد و آب ها به روی هم بر می گشتند. امر کرد که گاو ببندند و شخم کنند، گاوها نیز قدم از قدم برنداشتند. (بحار الانوار، ج 98، ص 117)

برخی گفته اند که چون این مطلب سبب حیرت خلایق شد، لذا این زمین را "حائر" نامیدند.  

*حائر در لغت از حَیَر است به معنی گودالی که آب در آن جمع می شود نه از حَوَر به معنی حیرت. حائر به مکانی گفته می شود که آب در آنجا جمع شود و دَوَران پیدا کند. (مفاتیح نوین، به نقل از صحاح اللغه و مصباح المنیر)

 متوکّل به امر پسرش، منتصر، در 4 شوال سال 247 کشته شد و منتصر نیز چون دستش به خون پدرش آلوده شده بود، عمرش خیلی کوتاه شد و بعد از شش ماه و یک روز خلافت در سن 26 سالگی از دنیا رفت. (منتخب التواریخ، ص 508)

بحثی که در اینجا مطرح است اینست که چه مقدار از اطراف قبر مطهّر امام حسین علیه السلام، حائر محسوب می شود و آن مکانی که آن همه روایات در فضیلت آن و استجابت دعا در آن ذکر شده، کدام است و چه مقدار مساحت دارد؟

مرحوم علامه مجلسی، اقوال متعددی را از علما در این رابطه نقل کرده است و آنچه در نظر شریف خود ایشان تقویت دارد اینست که مراد از حائر، آن مقدار از مساحتی است که دیوارهای صحن آن را احاطه کرده است؛ در نتیجه خود صحن از همۀ اطراف و ساختمان هایی که به قبّۀ شریفه متّصل است و همچنین مسجدی که در پشت آن قبّه قرار دارد جزو حائر محسوب می شوند. آنچه مشهور میان اهالی کربلاست و از گذشتگان به آنها به ارث رسیده و همچنین ظاهر کلمات اکثر اصحاب، همین است.

مرحوم صاحب جواهر نیز در تفسیر حائر، همین معنا را انتخاب کرده است. (جواهر الکلام، جلد 14، صفحه 339) هر چند احتیاط آن است که صحن مطهّر را جزو حائر ندانند و به حرم مطهّر و رواق ها و مسجد بالاسر قناعت کنند، به خصوص این که در گذشته حرم تا این حدّ توسعه نداشته است. (مفاتیح نوین، ص 438 و 439)

ابوهاشم جعفری می گوید:

امام هادی علیه السلام در ایام بیماریش می فرمود: کسی را به سوی "حائر" (حائر حسینی برای طلب شفای من) بفرستید. عرض کردم: فدایت شوم اجازه می فرمایید که من بروم؟ فرمود: برو امّا با رعایت تقیّه... عزم بر حرکت گرفتم ولی قبل از حرکت، جریان را برای علیّ بن بلال ذکر کردم. او با تعجب گفت: حضرت هادی علیه السلام خودش حائر است او را با حائر چه کار؟ خدمت حضرت رسیدم، سؤال علیّ بن بلال را برای او نقل کردم. فرمود: آیا رسول الله خانۀ خدا را طواف نمی کرد و حجر الاسود را نمی بوسید با آن که حرمت رسول گرامی صلی الله علیه و آله و حرمت مؤمن از حرمت خانۀ خدا بیشتر است؟ بدان که این مکان ها، مکان هایی هستند که خداوند دوست دارد یاد او در آنها زنده شود. من هم دوست دارم برای شفای من در مکان هایی دعا شود که خدا دوست دارد و حائر حسینی یکی از آن مکانهاست. (کامل الزیارات، باب 90، حدیث 1؛ بحار الانوار، جلد 98، صفحه 112)[1]

 

 

[1]خلاصه راهنمای مصور سفر زیارتی عراق، گردآورنده سید احمد علوی، نشر معروف، قم، 1392

 
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
خوشم که جوهر عشق تو در سرشت من است / محــبت تــو هــمان خط سرنوشت من است / گناهــکارم و از آسـتان قدس حــسین (ع) / کجا روم، به خدا کربلا بهشت من است
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 87
  • کل نظرات : 74
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 72
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 83
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 85
  • بازدید ماه : 275
  • بازدید سال : 813
  • بازدید کلی : 27,010