ادوارد براوْن ( مستشرق معروف انگلیسى ) :
آیا قلــبى پیــدا مى شود که وقــتى در باره کربلا ســخن مى شنود ، آغشـــته با حــزن و ألم نگردد ؟ حتّى غیر مسلمانان نیز نمى توانند پاکى روحى را که در این جنگ اسلامى در تحت لواى آن انجام گرفت انکار کنند.
واشنگتن ایروینگ ( مورخ مشهور آمریکایى ) :
براى امـــام حســــین ( ع ) ممکن بود که زندگى خود را با تســـلیم شدن اراده یزید نجات بخــشد ، ولى مسئولیت پیشوا و نهضت بخش اســــلام اجازه نمى داد که او یزید را به عنوان خلافت بشناسد . او به زودى خود را براى قبول هر ناراحتى و فشارى به منظور رها ساختن اســـلام از چنگال بنى امیّه آماده ساخت . در زیر آفتاب سوزان سرزمین خشک و در ریگهاى تفتیده ، روح حســــین ( ع ) فنا ناپذیر است . اى پهــــلوان و اى نمونه شجاعت و اى شهسوار من ، اى حســـین (ع) !
چارلز دیکنز ( نویسنده مشهورانگلیسى ) :
اگـــــر منظور امــــام حســـــــین ( ع ) جنگ در راه خواســــــته هاى دنیایى خـــود بود ، من نمى فهمم چــرا خواهــران و کــودکانش را هــمراه خود برد ؟ پس عقل چنین حـــکم مى کند که او به خــاطر اسلام ، فداکارى کرد .
توماس کارلایل ( مورّخ و فیلسوف مشهور انگلیسى ) :
بهترین درسى که از سرگذشت کربلا مى گیریم این است که امام حسین ( ع ) و یارانش ایمانى استوار به خدا داشتند . آنها با اعمال خویش ثابت کردند که در مقام مبارزه حق و باطل ، تفوّق عددى و کثرت عددى اهمیّت ندارد و پیروزى حسین ( ع ) با وجود اقلیّتى که داشت ، باعث شگفتى من است .